کد خبر: 1239363
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
طبق مصوبه جدید هیئت دولت  جریمه دخالت غیر پزشکان در امور پزشکی از ۵ میلیون به ۵۸۰ میلیون تومان برای بار اول و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان برای بار دوم به بعد افزایش یافته‌است
زهرا چیذری

جوان آنلاین: بازار پر سود خدمات زیبایی نه فقط پزشکان با تخصص‌های گوناگون بلکه حتی غیر‌پزشکان را هم برای ورود به این عرصه وسوسه کرده‌است. حاصل ورود این پزشک‌نما‌ها به عرصه زیبایی و برخی دیگر از عرصه‌های تخصصی و دخالت در امر درمان، اما بیماران و زیباجویانی هستند که علاوه بر چالش‌های قبلی خود با عوارض متعددی هم باید دست و پنجه نرم کنند و ممکن است با نقص عضو و حتی مرگ مواجه شوند. با وجود این جریمه ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی دخالت در امر درمان و ورود غیر‌پزشک‌ها به عرصه‌های پزشکی موجب شده‌بود تا تکنیسین‌ها، آرایشگر‌ها و خلاصه هر کسی در این میدان وارد شود. حالا، اما قرار است هزینه ورود غیر‌متخصص‌ها به عرصه پزشکی افزایش یابد و آنطور که معاون درمان وزارت بهداشت خبر داده طبق مصوبه جدید هیئت دولت، جریمه دخالت غیر‌پزشکان در امور پزشکی از ۵ میلیون به ۵۸۰ میلیون تومان برای بار اول و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان برای بار دوم به بعد افزایش یافته‌است. 

کافی است تا سری به دادسرای جرائم پزشکی بزنید تا با خیل افرادی مواجه شوید که تاوان اعتماد به غیر‌متخصص‌ها را برای انجام کار‌های زیبایی با زشتی و گاهی هم مشکلات متعدد داده‌اند. خدمات زیبایی اعم از بوتاکس و تزریق ژل و فیلر و انواع و اقسام روش‌های جوان‌سازی و استفاده از دستگاه‌های لیزر و تکنیک‌های گوناگون آنقدر درآمد دارد که حتی متخصصان رشته‌هایی همچون قلب را هم به سمت تزریق ژل و بوتاکس هدایت کرده‌است! در این میان، اما بازار مراکز زیبایی زیرزمینی و غیر‌پزشک‌هایی که وارد این عرصه شده‌اند آنچنان داغ شده که اغلب آرایشگر‌ها ادعای انجام کار‌های زیبایی را دارند و سونامی تکنیسین‌هایی که تیغ جراحی زیبایی در دست گرفته‌اند به معضلی برای نظام سلامت تبدیل شده‌است. نکته قابل‌تأمل اینکه تاکنون قوانین موجود در این حوزه بازدارندگی لازم را نداشت، چراکه طبق مصوبات قبلی جریمه دخالت غیر‌پزشکان در امور پزشکی چیزی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بود، اما حالا قرار است تاوان این اشتباه گران شود. 
 رشد قارچ‌گونه مراکز پزشکی غیر‌مجاز در سایه خلأ قانون
رشد قارچ‌گونه مراکز غیر‌مجاز ارائه خدمات زیبایی فقط یکی از نتایج بازدارنده نبودن قوانین در حوزه دخالت غیر‌پزشکان در حوزه پزشکی است، به گونه‌ای که به گفته سید هاشم دریاباری، رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت سال گذشته در بازدید از مراکز درمانی ۹ هزار و ۵۴۹ مرکز متخلف به مراجع قانونی و قضایی معرفی شدند که نسبت به گذشته از رشد ۶/۴۵ درصدی برخوردار بود و ۵ هزار و ۷۶۰ مرکز غیرمجاز نیز تعطیل شدند که نسبت به گذشته از رشد ۵۲/۴۲ درصدی برخوردار است. از مراکز درمانی ۹ هزار و ۵۴۹ مرکز متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۵ هزارو۷۶۰ مرکز غیرمجاز پلمب شدند. 
این ماجرا و رشد قارچ‌گونه مراکز غیر‌مجاز پزشکی هشداری برای اصلاح قوانین موجود بود. همچنانکه سید حسین حاجی میرزایی، رئیس اداره نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت اواخر سال گذشته گفته‌بود: «پیگیر به تصویب رسیدن لایحه تشدید مجازات علیه مداخله‌گران در امر درمان هستیم که به مجلس ارائه شده‌است. همچنین کمیته تعیین مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور در حوزه سلامت ابلاغ کرده که تأسیس مؤسسه غیر‌مجاز در فضای مجازی هم مشمول قانون می‌شود.»
به گفته میرزایی پیش از این ماده ۳ مقررات امور پزشکی که شامل جریمه نقدی و تعطیلی مراکز غیرمجاز بود به خوبی بازدارنده نبود، چون این ماده مربوط به ۲۵ سال قبل بوده و نیاز به به روزرسانی و تشدید مجازات دارد. 

 حبس‌زدایی از غیر‌پزشکان و حبس برای پزشکان! 
حبس‌زدایی از مداخله در امور پزشکی یکی از مهم‌ترین دلایل جری‌شدن این افراد برای دخالت در امور پزشکی بود. همچنان که محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی در برابر چالش‌های سونامی جراحی‌های زیبایی ورود غیر‌پزشک‌ها به این عرصه در گفت‌وگویی با «جوان» از ضعف قانونی در این زمینه گله کرد و گفت: «قوه قضائیه باید به ما کمک کند تا قانون بازدارنده‌ای داشته‌باشیم.»
از نگاه وی قانون فعلی اصلاً بازدارنده نیست و طی صد سال اخیر هم روز به روز ضعیف‌تر و غیر‌مؤثرتر شده‌است. 
رئیس‌زاده تأکید کرد: «هر قدر ما داریم مجازات مداخلات مجاز را سخت‌تر می‌کنیم، در حوزه مداخلات غیر‌مجاز پزشکی سهل‌گیری بیشتری می‌شود. به طور نمونه در یک کار خیلی عجیب از مداخلات غیرمجاز پزشکی حبس‌زدایی شده ولی در حوزه مداخلات مجاز حبس‌زایی داشته‌ایم! علاوه بر اینکه عدد جریمه مداخلات غیر‌مجاز پزشکی را بین ۵ تا ۱۰ میلیون فرض کرده‌ایم!»
طبق توضیحات رئیس سازمان نظام پزشکی مداخلات مجاز یعنی وقتی یک پزشک ما دچار قصور شود، هم جریمه و هم می‌توانند برایش زندانی ببرند و از تأسیس مطب محروم شود، اما کسی که پزشک نیست و در این زمینه هیچ تخصصی ندارد، در کار درمان دخالت می‌کند، حداکثر ۱۰میلیون تومان جریمه می‌شود!
 به گفته رئیس‌زاده دخالت غیر‌پزشکان در کار پزشکی به خصوص در زمینه کار‌های زیبایی زیاد دیده می‌شود. به طور مثال تزریق نادرست ژل و بوتاکس در صورت یک خانم جوان موجب نکروز صورت‌شده و بینی فرد به طور کامل از بین رفته‌است، اما به واسطه حبس‌زدایی از قانون، فرد خاطی حداکثر ۱۰ میلیون تومان جریمه می‌شود، اما درباره خطای یک پزشک به سختگیرانه‌ترین شیوه ممکن رفتار می‌شود! در حالی که باید این بر عکس باشد. 

 اصلاح قانون و تاوان گران 
حالا آنطور که سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت خبر داده این قانون اصلاح‌شده و دیگر قرار نیست پزشک‌نما‌ها و افراد غیر‌پزشک و فاقد صلاحیت با جریمه‌ای ۵ میلیون تومانی که شاید به اندازه دستمزد یکی از خدمات زیبایی باشد، از تاوان این خطا شانه خالی کنند. 
معاون درمان با اشاره به اینکه یکی از معضلاتی که وزارت بهداشت با آن روبه‌روست، دخالت افراد غیر مجاز، فاقد صلاحیت و غیر‌پزشک در امور پزشکی است که به خصوص در زمینه زیبایی ورود می‌کند. 
کریمی درباره مصوبه دولت برای اصلاح ضعف قانونی در برخورد با پزشک‌نما‌ها و دخالت افراد غیرمجاز در حوزه سلامت اینگونه توضیح می‌دهد: «به دلیل ضعف قانونی، جریمه تخلف پزشک نما‌ها ۵ میلیون تومان بود که بازدارنده نبود؛ در مصوبه ۰۴/۰۴/۱۴۰۳ هیئت دولت، این جریمه به ۵۸۰ میلیون تومان برای بار اول و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان برای بار دوم به بعد افزایش یافت.»
معاون درمان وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد با این جریمه، افرادی که فاقد صلاحیت هستند، در امور پزشکی دخالت نکنند و سلامتی مردم را به خطر نیندازند. 
وی در عین حال از مردم خواست با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی از پزشک‌بودن فردی که می‌خواهند امور درمانی خود را به او بسپارند، اطمینان حاصل کند تا گرفتار افراد شیاد و سودجو نشوند که با سلامت مردم بازی کنند. 
همچنین در مراجعه به هر مرکز درمانی به پروانه فعالیت آن مرکز به توسط وزارت بهداشت صادر شده و نصب آن در معرض دید بیماران الزامی است، ضروری است برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از عوارض و آسیب‌های احتمالی، به هیچ عنوان به مرکزی که از وزارت بهداشت مجوز ندارد، مراجعه نکنند.

برچسب ها: پزشک ، پزشک قلابی ، جرائم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار